توضیحات
سنسور اکسیژن هایما X7 یکی از سنسورهای مهم سیستم سوخترسانی و کنترل آلایندگی است که روی مسیر اگزوز نصب میشود و مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی را به ECU گزارش میدهد. ECU با استفاده از این دادهها پاشش سوخت و در برخی شرایط زمانبندی احتراق را اصلاح میکند تا موتور در شرایط بهینه کار کند.
در خودروها معمولاً سنسور اکسیژن در یکی از این موقعیتها قرار دارد:
- سنسور بالا (قبل از کاتالیزور / Upstream): نقش اصلی در تنظیم سوخت
- سنسور پایین (بعد از کاتالیزور / Downstream): پایش عملکرد کاتالیزور و آلایندگی
علائم خرابی سنسور اکسیژن:
- روشن شدن چراغ چک
- افزایش مصرف سوخت
- بدکارکردن، ریپ زدن یا افت شتاب
- بوی بد اگزوز یا دود غیرعادی
- خطاهای مرتبط با O2 / Lambda در دیاگ
نکات مهم قبل از خرید:
- خیلی مهم است مشخص شود سنسور بالا است یا پایین (به هم نمیخورند/جایگزینی اشتباه خطا میدهد).
- طول سیم و نوع سوکت باید دقیقاً مطابق نمونه فابریک باشد.
- برای هایما X7، نوع موتور و استاندارد سنسور (۴ سیمه/۵ سیمه و …) تاثیر دارد.
- بعد از تعویض، بهتر است خطاها پاک و پارامترها چک شوند.

نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.