توضیحات

سنسور اکسیژن هایما X7 یکی از سنسورهای مهم سیستم سوخت‌رسانی و کنترل آلایندگی است که روی مسیر اگزوز نصب می‌شود و مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی را به ECU گزارش می‌دهد. ECU با استفاده از این داده‌ها پاشش سوخت و در برخی شرایط زمان‌بندی احتراق را اصلاح می‌کند تا موتور در شرایط بهینه کار کند.

در خودروها معمولاً سنسور اکسیژن در یکی از این موقعیت‌ها قرار دارد:

  • سنسور بالا (قبل از کاتالیزور / Upstream): نقش اصلی در تنظیم سوخت
  • سنسور پایین (بعد از کاتالیزور / Downstream): پایش عملکرد کاتالیزور و آلایندگی

علائم خرابی سنسور اکسیژن:

  • روشن شدن چراغ چک
  • افزایش مصرف سوخت
  • بدکارکردن، ریپ زدن یا افت شتاب
  • بوی بد اگزوز یا دود غیرعادی
  • خطاهای مرتبط با O2 / Lambda در دیاگ

نکات مهم قبل از خرید:

  • خیلی مهم است مشخص شود سنسور بالا است یا پایین (به هم نمی‌خورند/جایگزینی اشتباه خطا می‌دهد).
  • طول سیم و نوع سوکت باید دقیقاً مطابق نمونه فابریک باشد.
  • برای هایما X7، نوع موتور و استاندارد سنسور (۴ سیمه/۵ سیمه و …) تاثیر دارد.
  • بعد از تعویض، بهتر است خطاها پاک و پارامترها چک شوند.